,

Zij varen mee: Marloes

Door: Dorien Rozing

In de zevendelige serie ‘Zij Varen Mee’ wordt in de week van Gay Pride elke dag een opvarende geïntroduceerd die de boot van Stichting OndersteBoven komt versterken tijdens de Canal Pride van zaterdag 2 augustus. We beginnen deze serie met Marloes Meuzelaar, coördinator van Stichting OndersteBoven en officieuze kapitein van de boot waar OndersteBoven de Amsterdamse grachten mee zal bevaren.

marloes

Q: Marloes, het is jouw eerste keer op een boot tijdens de Canal Pride. Kun jij je allereerste keer langs de kant nog herinneren?

A: Jazeker! Dit wordt geloof ik [denkt lang na] mijn negende Gay Pride. De allereerste keer dat ik het feest meemaakte was ik nog in de veronderstelling dat ik hetero was en wist ik überhaupt niet dat er iets als de Gay Pride bestond. Totdat mijn toenmalige vriendje mij meenam om ‘even te gaan kijken’. Ik wist niet wat ik zag! Het hele Rembrandtplein stond vol met dragqueens. Die wereld was zo onbekend dat het bijna voyeuristisch voelde: stiekem gluren naar dragqueens.

Al met al heeft het best indruk gemaakt. Inmiddels is die wereld die toen zo vreemd was, onderdeel van mijn eigen wereld geworden; dat had ik toen nooit voor mogelijk gehouden.

“Ik denk dat de botenparade voor de buitenwereld heel leuk is, maar de week ervoor is voor de hechtheid van de gemeenschap minstens zo belangrijk”

Q: Wat is voor jou het unieke aan Gay Pride?

A: Op het eerste gezicht is het natuurlijk een machtig mooi feestje. Maar wat ik vooral goed vind, is dat voor één dag de rollen omgedraaid zijn. Normaal gesproken leven we in een hetero-normatieve wereld maar op deze dag is gay-zijn een beetje ‘de norm’.

Ook vind ik de week vóór de parade heel bijzonder: dan zie het echt het hart van de LGBTQ-gemeenschap. Er wordt zoveel georganiseerd en er zijn zoveel vrijwilligers op de been. Je voelt de betrokkenheid echt in de stad. Ik denk dat de botenparade voor de buitenwereld heel leuk is, maar de week die daaraan vooraf gaat is voor de hechtheid van de gemeenschap minstens zo belangrijk.

“We zijn van oudsher een stichting bedoeld voor vrouwen maar anno 2014 we willen zo divers mogelijk zijn”

Q: Wat is de bijdrage van de OndersteBoven-boot daaraan?

A: Nou over het thema van de boot kan ik nog niet zoveel zeggen, maar OndersteBoven wil sowieso diversiteit uitstralen. We zijn van oudsher een stichting bedoeld voor vrouwen, maar anno 2014 willen we zo divers en inclusief mogelijk zijn; dat maakt de gemeenschap sterk. We hebben altijd meegevaren onder de noemer “Trotse Lesboot” en hebben nu voor het eerst een gemengde boot. Ik ben dan ook behoorlijk trots dat we de stichting op deze manier in de spotlight kunnen zetten.

“Oh god, ik moet iedereen ook weer veilig aan wal brengen”

Q: Ok, over het thema mogen we dus niets weten. Maar jij bent straks wel een beetje de moeder van de boot. Hoe ga jij daar staan?

A: Nou, volgens mij heb ik het eerste uur vooral de zenuwen dat niemand van die boot valt. En dat iedereen genoeg water drinkt als het warm is. Maar ik heb me ook voorgenomen om daar met m’n drankje te gaan staan en enorm te genieten. Ik wil echt proberen alles in me op te nemen en het feest eens vanaf het water te ervaren. En natuurlijk wil ik ook weer iedereen veilig aan wal brengen. Maar als ik dat zeg, klink ik zeker echt als een moeder?

Q:Nu je hebt nog een week te gaan voordat het zover is. Hoe ziet die er voor jou uit?

A: Behoorlijk hectisch. Ik ben nu met de allerlaatste dingen bezig; zo moet er bijvoorbeeld nog een confetti-kanon gehuurd worden en de boodschappen mogen ook niet vergeten worden. Als je met 65 mensen zes uur lang staat de dansen, moet je toch iets meer te snacken hebben dan alleen appel en een zakje chips. En natuurlijk nog het dansje oefenen; dan hebben de mensen aan de kant ook wat te kijken.

Meepraten?
Draag gerust bij!